La taifas

Una dintre cele doua, Autostrada Soarelui, mai avea putin si raminea si fara asfalt din cauza hotilor, care au furat aproape tot ce se putea cara. Pentru ca mai ramasese, totusi, ceva de furat, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a decis sa contracteze prin licitatie deschisa paza autostrazii. Pardon, trebuie sa reformulam. De fapt, CNADNR a hotarit sa angajeze cu orice pret firma Romprest Security pentru paza autostrazii. In acest caz, „cu orice pret“ se refera atit la mijloacele folosite, cit si la banii cheltuiti pentru asta, care au fost de citeva ori mai multi decit ar fi fost nevoie.

Astfel: la sfirsitul lunii aprilie 2007, CNADNR a anuntat organizarea licitatiei pentru paza autostrazii A2. Au depus oferte Romprest Security si Zip Escort. In varianta Romprest, paza A2 pe un an de zile costa 2,252 milioane de euro, in timp ce Zip Escort a ofertat 723.000 de euro, adica de trei ori mai putin pentru aceeasi perioada.

Romprest este firma finului lui Miron Mitrea, Walter Florian (fost Busca). Desi pesedistul Mitrea nu mai este ministru de ceva vreme, firmele finului primesc in continuare contracte pe bani publici de la Ministerul Transporturilor. De exemplu, Romprest Security se ocupa de paza Aeroportului Baneasa, face alte citeva milioane de euro anual din strinsul gunoaielor de pe drumuri si de prin birourile CFR-ului si ale ministerului. Deci va imaginati cam ce scandal a iesit in noiembrie 2007, cind s-au trezit astia de la Romprest ca alde neica nimeni aia de la Zip Escort au cistigat licitatia pentru paza, nu? Norocul lor, insa, ca in Companie se gaseste rezolvare pentru orice motiv de intristare a finutului. Doi dintre membrii comisiei licitatiei de la CNADNR au „uitat“, cica, sa semneze procesul-verbal intocmit la sedinta de adjudecare a contractului. Ulterior, Romprest s-a folosit de acest lucru pentru a contesta rezultatul licitatiei la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.

Si acum, smenul detaliat: pe 3 decembrie 2007, comisia de licitatie a informat Zip Escort ca oferta lor este cea cistigatoare. Pe 17 decembrie, CNADNR anunta, insa, suspendarea procedurilor, pentru ca Romprest a contestat rezultatul la CNSC. In ianuarie 2008, CNSC le-a dat dreptate celor de la Romprest si licitatia a fost anulata. La acea data, Compania de Drumuri platea deja de trei luni serviciile oferite la suprapret de firma lui Walter Florian. Asta pentru ca, in octombrie 2007, CNADNR angajase deja pe Romprest Security, prin incredintare directa, pentru supravegherea autostrazii A2. Compania a invocat motive de extrema urgenta pentru atribuirea directa a contractului. Tarifele practicate de Romprest erau aceleasi cu cele din oferta cu care participa la licitatie, adica al dracului de ridicate. Practic, desi exista o licitatie in curs pentru serviciile de paza, sefii de la CNADNR s-au gindit ca A2 nu mai poate sta nepazita inca o luna, asa ca au angajat participantul la licitatie cu oferta cea mai proasta.